Mutta annettakoon tähän samaan syssyyn nyt vielä pieni, jouluinen kirjoitus. Vuoden viimeinen laatuaan.
Teksti on ajankohtainen, mutta myöskin ajaton siinä mielessä, että se tarkastelee näitä ajattomia perinteitä ja niiden alkuperää.
Jouluinen epistola
Nyt Kangasalla oli paikallinen Herodes määrännyt, että Enkeli Taivan -biisin soidessa ei saisi seistä, koska moinen on absoluuttisesti "haram" - kuten islamissa sanotaan. No, tässä vaiheessa kulttuurimarxisismista vapaat kangasalalaiset olivat seisseet ja hyvä niin - mitä enemmän nämä nyt pakottavat tätä saastaansa, sen enemmän se provosoi kansaa vastarintaan. Tästä eteenpäin se kaikki sataa pussiimme. Hyvä niin.
Seuraavassa onkin hauska juttu siitä, minkälainen joulu olisi ilman uskonnollista ainesta - sitä ei olisi:
Kerettiläinen: Katsomusneutraalin joulujuhlan musta lista
Todellakin, kristofoobikot ja muut uskontokielteiset ajavat itsensä umpikujaan, sillä ei ole olemassa uskontovapaata joulua; vaikka joku erottaisi kristinuskon joulusta, sanoen että nämä kaikki uudenvuoden ja talvipäivänseisauksen väliset juhlat ovat olleet olemassa muuallakin kuin kristinuskossa, joutuisivat he siltikin myöntämään, että ne ovat siitä huolimatta uskonnollisia juhlia.On myöskin kristikuntalaisia, jotka eivät vietä joulua epäkristillisenä. Mutta sellainen on melkeinpä väärin.
Miksi?
Koska Jeesus syntyi niin pakanoiden kuin valitun kansan, eli juutalaisten pelastajaksi, jolloin on myöskin luonnollista, että tämä suuri yhdistäjä myöskin korvaa niin juutalaisten kuin pakanoidenkin juhlat.
Jos ihan tarkkoja olemme, niin kristinusko - joka oli alunperin yksinkertaisesti nimellä Tie (ja sen seuraajat - muita termejä olivat nasareetit, jotka viittasivat juutalaisuuden lahkoon, ja tietysti kristityt, joka tuli kansankielisestä, jopa ivallisesta nimityksestä popularisoiduksi), ja sen apostolit tunsivat hyvin suuremmat kuviot - seuraava todistus on selkeä, hyvä:
17:22 Niin Paavali astui keskelle Areiopagia ja sanoi: "Ateenan miehet, minä näen kaikesta, että te suuresti kunnioitatte jumalia.(*Termi "parannus" tarkoittaa metanoiaa, eli kantansa tarkistamista.)
17:23 Sillä kävellessäni ympäri ja katsellessani teidän pyhiä paikkojanne minä löysin myös alttarin, johon oli kirjoitettu: 'Tuntemattomalle jumalalle.' Mitä te siis tuntemattanne palvelette, sen minä teille ilmoitan.
17:24 Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä,
17:25 eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken.
17:26 Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,
17:27 että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää - hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;
17:28 sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: 'Sillä me olemme myös hänen sukuansa.'
17:29 Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.
17:30 Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus*.
Edellinen teksti antaa voimakkaan todistuksen myöskin ns. kirkkouskovaisuutta, eli institutionaalista temppelipalvontaa vastaan - tuskin on väärin käydä kirkossa, mutta sen pitäminen Jumalan asuinsijana tuskin on ainakaan oikein. Esimerkiksi kohta 17:28 todistaa sen, että Paavali vetosi jopa pakanalliseen runouteen ("Sillä me olemme myös hänen sukuansa" - viittaus on antiikin runoilija Aratokseen, joka kirjoitti runoutta mm. sääilmiöistä ja astrologiasta - Jeesusta ensimmäisenä tervehtimään ja juhlistamaan tulleet itäisten maiden viisaat olivat puolestaan Zarahustralaisia maageja, joiden perinne lupasi suuren pelastajasankarin tulevan, ja heidän astrologiansa myös antoi tästä selkeät merkit - eikö tämä merkki muka vielä vakuuta?)
Moni kristitty pelkää tässä kysymyksessä epäjumalten palvontaa, mutta koska pointtina lieneekin se, että Kristus kattaa niin pakanalliset juhlat, kuin juutalaisetkin, ei toki näissä ole kysymys minkään epäjumalan palvomisesta. Ellei sitten tee sitä kaikkea epäjumalalle, mutta miten Kristusta juhliva voisi sen tehdä? Onko epäjumalat muka vahvempia? EI, EI ja vielä EI! Eivät ne ole. Juhli joulusi rauhassa, sillä allekirjoittaneella on vahva tunne - tiedon valossa - että Jumala on aikaa sitten sen sallinut sinulle.
Toinen aiheeseen liittyvä havainto tulee seuraavasta tekstistä, joka myöskin liittyy edellä kirjoitettuun:
Mia Röngän kolumni: Kumpi on ympäristölle parempi, muovikuusi vai joulupuu?
Joulukuusi myöskin kiistetään pakanallisena tapana. Näet joskus muinaiset germaanipakanat moista palvoivat. Mutta mitä merkitystä sellaisella voi olla kristitylle, joka ei tiedä kyseistä alkuperää? Joka ei sitä moisessa tarkoituksessa kotiinsa raahaa. Se on vain puu. Tässä tapauksessa joulukuusi, ja jokainen merkitys joka siihen laitetaan on kuin koriste joka moiseen kuusipuuhunkin ripustetaan. Lisäksi siitä on jo tullut kansallisen joulunviettomme symboli, ja sellaisenaan hyvä.Mutta nyt tuohon samaan on lähetenyt ilmastokulttikin jo mukaan!
Niille joulukuusi edustaa ilkeiden setämiesten rituaalin osaa, jossa nämä ilmastonviholliset nyt kantavat kuin voitonmerkkinä kuusen sisälle. Sellaista todellinen ilmastokulttilainen ei tekisi, vaan ostaa muovipuun, ja todennäköisesti vielä viettää joulunkin jossain maapallon toisella puolen, johon on pitänyt lentää lentokoneella, sillä oikea ilmastokulttilainen pitää vähäpäästöistä apostolin kyytiä patriarkaatin jäänteenä, ja sellaisenaan hyvin epäilytävänä.Mieti minkälainen paskahalvaus siitä äityy, kun ilmastokulttilainen kuulee joululaulusta rivin "onkos tullut kesä, näin talven keskelle"? Sehän triggeröityy oitis moisesta ilmastonmuutosviittauksesta. #joulu #joululaulu #ilmastonmuutos #ilmastokultti— XeimA (@XeimianTweet) 21. joulukuuta 2019
Toisaalta, ovathan ne nyt tyytyväisiä, sillä ne odottavat vielä kiihkeämmin maailmanloppua kuin mitkään lahkotkaan! Näin ollen tämä kaikki kiihdyttää maailmanloppua - myös se "kesä joka on tullut talven keskelle", ja on täten ilmastonmuutoksen tunnusmerkki.
Vuosikatsaus ja top 5-lista
Ja koska pidämme täällä perinteistä kiinni, niin lätkäistäänpä tähän nyt vielä vuoden suosituimmat tekstit listausta, jota voit ihmetellä, ihastella ja tarkastella niitä tekstejä, jotka saivat eniten lukukertoja. Ollos hyvä.
Tällä kertaa esitämme top 5 listauksen vuoden luetuimmista teksteistä, jotka ovat seuraavat:
- ETSINTÄKUULUTUS: Oletko nähnyt tätä suvaitsevaista?
- Tutkimus: Diesel-auto saastutti vähemmän kuin sähköauto
- Pääsiäinen 2019: Kirkko on syöksykierteessä, joka muuttuu vielä vapaaksi pudotukseksi
- Kevennys: Tulossa on haastava (hermoja raastava) eduskuntakausi
- Uusintamatsi UNICEF:in kanssa
Näemmä vuoden suosituimmat aiheet jakautuivat aina uskonnosta, ympäristöasioihin, ja jopa yhteenottoon UNICEF:in kanssa, ja perussuomalaisten auttamiseen - heidän mukaansa kyseinen suvaitsevainen ei lopulta sitten jäänyt kiinni.
Muuten taas vuosi oli niin samanlainen kuin edelliset, että voisi jopa kopioida aiemmista vuosikatsauksista aina ne samat kommentit, mutta sitä ei nyt aleta tekemään.
Joten, hyvää joulua ja parempaa uutta vuotta, arvolliset lukijat!
Tuleva vuosia 2020 on Fundamentin 10 vuotisjuhlavuosi - saa nähdä josko silloin keksisi jotain ns.juhlallista. (On totisesti hämmästyttävää, ja vähän ahdistavaakin, kuinka tämä aika rientää näin nopsaan.)
Tässä teille henkilökohtainen #joulutervehdys. Hyvää joulua, jo näin hyvissä ajoin! 🎅🤶🌲 pic.twitter.com/jsilLgsn1V— XeimA (@XeimianTweet) 19. joulukuuta 2019