keskiviikko 8. toukokuuta 2019

Tutkimus: Diesel-auto saastutti vähemmän kuin sähköauto

"Meidän on kiellettävä diesel-autot, sillä niistä tulee pakokaasua, aivan kuten on meidän on lopetettava ydinvoimalatkin, koska niiden piipuista tulee ydinsavua - Greta Thunberg, 16 vuotias johtajamme, voi vahvistaa tämän sillä hän näkee hiilidioksidinkin paljain silmin."


Yllätys päästövertailussa: Parjatuilla diesel-autoilla voikin ajaa vähäpäästöisemmin kuin sähköautoilla!

Tässä tulee paras tieto, minkä ilmastonmuutoksesta huolestunut dieselhenkilöauton omistaja voi Suomessa saada: voit tankata käyttöösi uusiutuvaa dieseliä ja tuottaa ilmakehään vähemmän fossiilista hiilidioksidia kuin ajamalla sähköautolla.
Nesteen uusiutuvalla polttoaineella dieselauto tuottaa 12 grammaa hiilidioksidia kilometrillä, kun Suomen sähköverkosta ladattu täyssähköauto tuottaa 29 g.
Suomessa käytettävä sähkö ei ole fossiilisesta hiilidioksidista vapaata. Motivan mukaan sähkön tuottaminen lisää ilmakehään 164 000 g hiilidioksidia megawattituntia kohden. Ja koska Suomen oloissa sähköauton keskimääräiseksi kulutukseksi arvioidaan yleisesti 0,2 kilowattituntia/km, saadaan laskutoimituksen tulokseksi ja sähköauton päästöluvuksi 29 g/km.
Massoja on hyvin helppo sumuttaa juurikin mielikuvilla, sillä on muuttumaton joukkopsykologian laki, että joukossa tyhmyys ja emotionaalisuus - eli tunneperäisyys - vahvistuu. 

Niinpä sankka musta savu on totta kai yhtä paha kuin "oranssi mies", ja auto josta ei näy tulevan savua, on luonnollisesti täysin saasteeton.  

Summa summarum

Muista aina, liikenteessä - ja muuallakin - että mielikuva ei ole mitään.

Ei kommentteja: