torstai 17. huhtikuuta 2025

Pääsiäinen 25: Punainen lohikäärme

Otamme nyt tarkasteluun ilmestyksestä tutun punaisen lohikäärmeen. Siitä lienee moni yhtä mieltä, että se on hengellisessä mielessä Saatana, mutta se sisältää myöskin maallisen ja aikaan sidotun aspektinsa. 

Nimittäin roomalaisen ratsuväen sotatunnuksena oli n. 2000 vuotta sitten punainen lohikäärme. Se on yhä Walesin lipussa, muistona noilta ajoilta. Ilmestyskirjan petojen valtaan tämä istuu paremmin kuin hyvin, sillä etenkin niistä toiseen liitettiiin voittamaton sotilasvalta. 

13:4 Ja he kumarsivat lohikäärmettä, koska se oli antanut sellaisen vallan pedolle, ja kumarsivat petoa sanoen: "Kuka on pedon vertainen, ja kuka voi sotia sitä vastaan?"

13:5 Ja sille annettiin suu puhua suuria sanoja ja pilkkapuheita, ja sille annettiin valta tehdä sitä neljäkymmentä kaksi kuukautta.

13:6 Ja se avasi suunsa Jumalaa pilkkaamaan, pilkatakseen hänen nimeänsä ja hänen majaansa, niitä, jotka taivaassa asuvat.

13:7 Ja sille annettiin valta käydä sotaa pyhiä vastaan ja voittaa heidät, ja sen valtaan annettiin kaikki sukukunnat ja kansat ja kielet ja kansanheimot. 

Näin ollen, Ilmestyskirjan symboliikkaa dekoodamalla voimme todeta: Rooman armeija (punainen lohikäärme) antoi voimansa pedolle, ja tämä peto nousi kansoista (merestä). 

Mutta tämä ei sulje pois sitä, että taustalla olivat vielä näitäkin suuremmat voimat, henkivallat, jotka ovat jo aikojen alusta vaikuttaneet niin ihmisiin kuin kokonaisiin valtakuntiinkin - tämä näkyy esim. Danielin kirjassa mainituissa enkeliruhtinaista. 

Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.

Samoin lohikäärmeen symboliikka liittynee primordaaliseen ja arkkityypiseen Leviathaniin, joka meren peto. Se oli tunnettu muinaisissa uskonnoissa ja myös Raamatussa se on mainittu useammassa kohdassa (meri symboloi kaaosta, ja todellakin, massat voivat olla kaoottisia - tämä on joukkopsykologinen fakta). Myös maa peto Behemoth on tuttu Raamatusta, mutta myöskin muinaisista kulttuureista. Samoin siellä on myös mainittu primordaalinen ilman peto, Ziz, esim. psalmissa numero 50:11 Minä tunnen kaikki vuorten linnut (Zīz śāday [וְזִיז שָׂדַי]) , ja kaikki, mikä kedolla liikkuu, on minun edessäni. 

Lisäksi vielä mainittakoon sekin, että Raamattu on esikuvien ja alluusioiden kirja, eli mitä on kerrottu edeltä, se toistuu tulevaisuudessa, niin hyvässä kuin pahassakin. Siksi seuraava apokryfinen kirja on syytä mainita tässä yhteydessä, sillä siinä hallitsija merkitsi leimalla voittamansa kansan, eikä vain merkinnyt heitä, vaan pakotti toimimaan uskonsa vastaisesti, aivan kuten kristittyjen vainoissa kävi kristityille.

 Seuraava katkelma on siis Kolmannesta makkabealaiskirjasta, sen luvusta kaksi:

Hän suunnitteli aiheuttavansa julkista häpeää juutalaisille, ja hän asetti pystyyn kiven, pihalla olevaan torniin, tällä kirjoituksella: ”Ei kukaan niistä, jotka eivät uhraa, astu sisään heidän pyhäkköihinsä, ja kaikki juutalaiset alistetaan ilmoittautumaan veron maksuun ja orjan asemaan. Ne, jotka vastustavat tätä, otetaan väkisin ja tapetaan. Myös ne, jotka ovat ilmoittautuneet, heidän ruumiinsa polttomerkitään tulella, Dionysoksen muratin lehden kuviolla, ja heidät myös alennetaan heidän aikaisempaan alennettuun arvoonsa.”

Kyseessä ollut hallitsija oli siis Ptolemaios IV Filopator. Vastaavasti Danielin kirjassa ollut "hävityksen kauhistus" häpäisi juutalaisten temppelin ja myöskin pakotti juutalaiset toimimaan uskonsa vastaisesti. Jälkimmäinen on yleisesti hyväksytty esikuva pahalle, mutta johtuen siitä, ettei meikäläisten raamatuissa kaikissa ole apokryfisiä kirjoja, on siksi myöskin Kolmas makkabealaiskirja jäänyt huomiota vaille - vaikka se on ollut raamatuissa jo satoja vuosia. 

Ei kommentteja: