Tätä voitaisi pitää olennaisena jatko-osana aiemmalle antikristusta käsittelevälle jutulle. Lyhyesti ilmaistuna ns. Antikristusta ei mainita Raamatussa, vaan Raamatun mukaan niitä vihulaisia on useampi kappale. Tämä kristikunnan valtavirtatulkinta puolestaan puhuu siitä kuin se olisi. Se on ongelmallista, koska se tulkinta on väärä ja se tulkinta lisää ja poistaa Ilmestyskirjaan, joka langettaa siten tekevän ylle kirouksen (tässä tulkinnassa siis Ilmestykirjan Väärä profeetta nimitetään Antikristukseksi, mikä on täysin mielivaltaista/mielipiteen jakamista faktana.)
Niinpä nyt me tarkastelemme "hävityksen kauhistusta" (kauhistus joka tuo hävityksen), ja synnin ihmistä joka yleisesti ottaen oletetaan olevan tämä Antikristus, ja joka saattaa olla toinen Ilmestyskirjan pedoista, ja täten siinä mainittu Väärä profeetta.
Tämän pahiksen malli siis on Antiokhos IV Epifanes, sillä hänet Daniel kirjassaan ennusti tulevaksi, ja niin myöskin kävi. Tässä pitää tietää, että Ilmestyskirja käyttää eräänlaista kumulatiivista metodia, jossa se ottaa jokaisen aiemman ennusteen huomioon, ja yhdistelee niistä pisteet ja tämä Danielin kirja on siten myöskin olennainen peruskivi Ilmestyskirjallekin - joka puolestaan saattaa kaikki profetiat loppuun.
Niinpä kun me dekoodaamme tätä "pikku sarvea", joksi tätä kutsutaan, meidän pitää tällöin tarkastella Antiokhosia.
Mitä hän siis teki?
- Hän vainosi ja asetti juutalaisia teuraalle
- Palveli Zeusta jolle uhrasi Jumalan temppelissä sian, mikä oli suuren luokan häväistys
- Hän myöskin asetti itsensä jumalaksi ja pystytti patsaansa, kuvansa, Herran temppeliin
Nämä kaikki siis toistuvat "Antikristuksessa", eli Synnin ihmisessä ja Väärässä profeetassa sikäli jos ne ovat sama henkilö. (Hänen teoistaan löytyy lisätietoa 2. Makkabealaiskirjasta, joka on apokryfinen kirja).
Mainittakoon vielä, että Antiokus ei ilmeisesti kuitenkaan täyttänyt ihan jokaista profetian kohtaa, joten profetiat täyttyvät kokonaisuudessaan myöhemmin tässä hänen esikuvastamaan pahiksessa. (Esim. Hylkäsikö hän isiensä jumalat? Ehkä hän aluksi palvoi niitä, kunnes teki itsestään jumalan?)
Väärä profeetta tämän perusteella mitä ilmeisimmin perustaa henkilökultin, joka menee uskonnolliseksi ja täten korvaa erityisesti kristillisyyden. Se on siis Maan peto, on - kuten Petoja käsittelevässä tekstissä tulee ilmi - ensimmäisen, eli Meren pedon (hallitusvaltojen kollektiivi) puhemies.
Tämä tuhoaa täydellisesti valtavirtanarratiivin, jonka mukaan kyseessä on Antikristus joka esiintyy Kristuksena ja Jumalan edustajana - missään ei lue niin! Se esiinny myöskään Kristuksena - se ei ole sen enempää mahdollista kuin sekään, että pedon merkin voisi ottaa tietämättään. Väärä profeetta ei voi olla Antikristus, sillä jos se esiintyisi Kristuksena, senhän pitäisi muutenkin silloin pilkata itseään, eikä Saatanakaan nyt itseään vastaan hyökkäisi - näin sanoi myöskin Jeesus. (Nämä profetiat ovat varoituksia jotta voisimme olla valppaana niitä vastaan ja pelastautua niistä!)
Päinvastoin, se on avoin kapinassaan Jumalaa vastaan!
Se on puolesta puhujana poliittiselle systeemille joka tekee samoin. Meren peto on tämä koalitio, ja Suuri kaupunki, Babylonin mysteerio puolestaan on Jerusalem.
Mutta miksi tätä harhaoppia pidetään yllä? Ehkä se on eksytys, sillä kerran monia on tullut, saa se monet kyllästymään vääriin hälytyksiin ja kun tämän olennon toimet on täysin väärin ymmärretty, ei kukaan usko kun se tulee. "Ei se tuo voi olla, tuo on liian ilmeinen ollakseen ANTIKRISTUS!" Mutta juuri se on suuri ja kohtalokas virhe tehdä, sillä juuri se se on.
Lopuksi vielä mielenkiintoinen huomio. Ilmestyskirjan mukaan Pergamonissa oli Saatanan valtaistuin. Se normaalisti on assosioitu juurikin siellä olleeseen Zeuksen alttariin.
Zeuksen alttari nykyään |
Valtaistuin kuitenkin tarkoittaa nimenomaan paikkaa josta käsin hallitaan - Pergamon oli Saatanan eräänlainen päämaja.
Entä mikä oli se pääasiallinen nuhde jonka Pergamonin seurakunta sai?
Petollisuus!
Kuten aiemmin jo aiemmin ilmeni, käytti Jeesus Saatanasta nimeä joka tarkoitti pettäjää, väärän todistuksen antajaa. Tämä oli merkittävä syytös, sillä Saatana oli taivaallisen kounsiilin syyttäjä, ja Jeesus kyseenalaisti näin Saatanan integriteetin.
Myöskin huomio menee Ilmestyskirjasta tuttuun termiin pharmakeia, joka normaalisti käännetään muotoon velhous, mutta joka tarkoittaa niin lääkettä kuin myrkkyäkin. Asklepionin valta kun oli myöskin Pergamonissa. Mutta se on kokonaan oma aiheensa.
Se mitä siitä on enää jäljellä |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti