On aika ottaa käsittelyyn tämä mystinen Raamatussa oleva termi, jolla tarkoitetaan niin noituutta, lääkettä kuin myöskin myrkkyä - antiikin aikaan oli hyvin tiedossa, että lääkkeen ja myrkyn erotus on annostus, ja tällä lienee aivan selvä yhteys tässä sanassa ja sen merkityksessä.
Osa 1. Myrkky, lääke vaiko noituutta?
Erityisen olennaista on muistaa, että tätä sanaa käytetään seuraavassa liitettynä, eikä siis ilman kontekstia.
18:21 Ja väkevä enkeli otti kiven, niinkuin suuren myllynkiven, ja heitti sen mereen sanoen: "Näin heitetään kiivaasti pois Babylon, se suuri kaupunki, eikä sitä enää löydetä".
18:22 Ei kuulla sinussa enää kanteleensoittajain ja laulajain, huilun- ja torvensoittajain ääntä; ei löydetä sinusta enää minkään ammatin taituria; ei kuulla sinussa enää myllyn jyrinää;
18:23 ei loista sinussa enää lampun valo; ei kuulla sinussa enää huutoa yljälle eikä huutoa morsiamelle; sillä sinun kauppiaasi olivat maan mahtavia, ja sinun velhoutesi villitsi kaikki kansat;
18:24 ja hänestä on löydetty profeettain ja pyhien veri ja kaikkien veri, jotka maan päällä ovat tapetut.
HUOM! Sinun pharmakeia, ei siis välttämättä yleinen.
Kenen sinun?
Jerusalemin!
Kuten jo aiemmin olemme sen osoittaneet, tarkoittaa siis tuo suuri kaupunki nimenomaan Jerusalemia - ei Roomaa kuten harhaan mennyt valtavirran tulkinta väittää!
18:15 Niiden kauppiaat, ne, jotka rikastuivat tästä kaupungista, seisovat loitolla kauhistuen hänen vaivaansa, itkien ja surren,
18:16 ja sanovat: "Voi, voi sitä suurta kaupunkia, joka oli puettu pellavaan ja purppuraan ja helakanpunaan ja koristettu kullalla ja jalokivillä ja helmillä, kun semmoinen rikkaus yhdessä hetkessä tuhoutui!"
2.Mooseksen kirja on se mistä nuo värit on peräisin, ja ne ovat myöskin olleet papiston väreinä.
26:31 Tee vielä esirippu punasinisistä, purppuranpunaisista ja helakanpunaisista langoista ja kerratuista valkoisista pellavalangoista; ja tehtäköön siihen taidokkaasti kudottuja kerubeja
Kyseessä on siis luopio joka tuhotaan ja korvataan, uudella sekä paremmalla.
Joten herää kysymys:
- Mikä on oikea käännös - onko se velhous, myrkky vai lääke?
- Mikä siis on tämä Jerusalemin pharmakeia jota se harjoitti?
Lienee siis täysin selvää, ettei tämä tarkoita nyt sitä, että kristitytn pitäisi karttaa lääkkeitä, vaan kyseessä on jokin asia joka on meille nyt yhä hämärän peitossa oleva arvoitus ja tunnusmerkki.
Se voi olla polyteismin eli idolatrian muoto, eli noituus. Sellainen jossa tehdään pakteja pahojen henkioppaiden kanssa.
Tai se voi tarkoittaa sitä, että mikä näyttäytyy lääkkeenä, onkin oikeasti myrkkyä.
Viitteen sen todellisesta merkityksestä antaa kuitenkin vanhan testamentin puolella esiintyvät kohdat, joista nämä ovat alluusioita. Niitä ovat ainakin seuraavat:
Jes. 47:9 Mutta nämä molemmat tulevat sinun osaksesi äkisti, yhtenä päivänä: lapsettomuus ja leskeys; ne kohtaavat sinua täydeltänsä, huolimatta velhouksiesi paljoudesta, loitsujesi suuresta voimasta
Naah. 3:4 Kaikki tämä porton suuren haureuden tähden, tuon ihanan sulottaren, ovelan velhottaren, joka myi kansakunnat haureudellaan, sukukunnat velhouksillansa.
Esim. Jesajassa käytetty alkuperäiskielen sana kešep̄ tarkoittaa noituutta. Joten tämän perusteella tämä on se oikea käännösvaihtoehto.
Tämä tekee asiasta erityisen mielenkiintoisen siinä mielessä, että Jerusalem todellakin tämän pohjalta on velhotar!
Allekirjoittaneella on hypoteesi, jonka mukaan useat, elleivät jopa kaikki, nämä Raamatun "nimittelyt" kertovat idolatrian harjoittajista heidän ominaispiirteiden ja tekojen mukaan, sekä tietysti identifioitumisesta sekä riippuvaisuudesta kyseisiin tapohin yleisellä tasolla. Esim. Ilmestyskirjassa puhutaan näiden "pharmakeijojen" lisäksi varkaista ja koirista negatiiviseen sävyyn. Miksi näin täsmällisesti? Varkaiden ongelma on ilmeinen yleisellä tasolla, mutta pahaa koirat ovat tehneet? Konteksti on siis olennainen seikka muistaa, sillä vaikka esim. varkautta ei hyvällä Raamatussa katsota, niin tuo on epäilyttävän seikkaperäinen nimitys. Oli siis oltava kyseessä jotkut joille tuo oli ominaista, mutta ketkä? No, olisiko voinut olla, että jotkut olivat vaikkapa varastaneet yhteisiä varoja seurakunnilta esim? Entä koirat? Se lienee aikaan sidottu haukkumasana, tai vaihtoehtoisesti sillä tarkoitettiin kyynikkoja, joiden nimitys tulee koiraa tarkoittavasta sanasta.
Osa 2. Herbalismi, lääketiede ja kristitty
Tästä pääsemme vielä pohtimaan tämän kirjoituksen toista aspektia, eli sitä, mikä on kristityn suhde (luonnon)lääkkeisiin ja muuhun sen sellaiseen.
Nimittäin nyt kun pharmakeia ja sen merkitys tuli ilmi, tuli myöskin se selväksi, ettei kristittyjen tarvitse lopettaa lääkityksiään.
Että mitä?
Kyllä, on nimittäin heitä jotka menevät liian pitkälle ja suoraan harhaankin, pharmakeiaan liityvien tulkintojensa kanssa, kieltäen siksi lääkkeetkin! Se on uutta, sen perinteisen herbalismin ja ylipäänsä kaiken eksoottisen kieltämisen lisäksi, joka on ollut joidenkin tietämättömien uskovaisten kieltolistalla jo iät ja ajat, vailla ilman minkäänlaista perustetta. Tässä tulkintatavassa mennäänkin reilusti tunne edellä ja vedetään överiksi oikein urakalla, ollen varmoja, että pahat henget ovat kaikkialla vaanimassa, ja ottavat milloin vallan milloin minkäkin kautta, oli kyseessä sitten akupunktio (kuulemma menevät neulojen kautta potilaaseen) tai sienet - ja nyt epäiltyjen listalla lienee myöskin moderni lääketiedekin. Vaikka allekirjoittanut ei esim. ole käyttänyt sieniä (sienillä on myös terapeuttista potentiaalia, sen niiden perinteisen käyttötarkoituksen ohella ), on hän kylläkin saanut sairaalahoidossa huumeiksi rinnastettavia lääkkeitä silloin kun kiputilat ovat olleet kovimpia mitä ihminen voi kokea (lääkärin vahvistamana), eikä ole joutunut riivatuksi. Niinpä olisikin todella absurdia viedä tämä pharmakeian tulkinta noin liiallisuuksiin, etenkin kun opetuslapsi Luukaskin oli lääkäri, eli osasi mm. herbaliikkaa.
Lienee olemassa ihmistyyppejä, jotka ovat periaatekonservatiiveja ja/tai sadomasokisteja, jotka käyttävät paljonkin aikaa ja vaivaa löytääkseen sen kaikkein farisealaisimman puolen ja kaikille hankalimman tulkinnan Raamatusta - he menevät meret ja mantereet, ja jos onnistuvat käännyttämään jonkun onnettoman tielleen, he tekevät kahta kertaa pahemman kuin itsestään! (Minkäs sille voi, Raamatun mukaan saastaiselle kaikki on saastaista.) Joskus sitten nämä ihmiset tulevat uskoon ja he tuovat tämän taipumuksensa mukanaan.
Sitä on se ihmisen peli, täynnä lihan töitä ja liha nimenomaan on se, jolle kaikkinainen suorituskeskeisyys ja muu sellainen on äärimmäisen mieluisaa.
Joskus taas kyseessä on vastauskoon kääntyneen hurma - ennen olin alkoholisti mutta nyt olen uskovainen joten käytän Raamattua aseena entistä minääni vastaan. Tämä ei ole siis suinkaan ole hyökkäys kokemusasiantuntijoita vastaan, jotka ovat monella eri tasolla raittiita, eikä kyseessä ole mikään uskovan ominaisuus, vaan tietyn ihmistyypin. Useimmiten juuri addiktioon taipuvaiselle on ominaista juurikin tuollainen ääripäihin meno, esim. eräskin ex-kristitty ja nykyinen ateisti syytti kristinuskoa siitä kun hän vielä uskoessaan oli ollut ylipainoinen.
Vaan, eteenpäin kristityt soturit!
On siis totta, että noituuden kontekstissa mikä tahansa on pahaa, kuten sienet yms. Mutta kaikki yrtit jo Genesiksessä annettiin ihmisen käyttöön. Kaikki on siis sallittua, mutta kaikki ei ole rakentavaa. Se pätee tähänkin aiheeseen. Oli kyseessä sitten terapeuttiset tai/ja viihteelliset käytänteet.
Raamatussa vesi ja tuli liittyvät puhdistumiseen, kuin myöskin armon ja ankaruuden periaatteisiin. Tuli viittaa ankaruuteen, vesi armoon, ja lammas tässä ei ollut kypsennettävissä nesteellä, vaan vain tulella.
— XeimA (@XeimianTweet) April 8, 2023
Happamat yrtit assosioituvat kiinalaisessa lääketieteessä 1/ pic.twitter.com/b3Se5JTKd4
Kristitylle tässä on ohjeeksi sopii se sama mikä alkuseurakunnassa: ajattele toisen heikkoutta, esim. vaikka saisit juoda, älä kiusaa sillä toipuvaa alkoholistia, samoin jos joku saa avun herbaliikasta, älä syyllistä häntä, sillä niin niität kuin kylvät.
Luukashan muuten oli myös herbalisti, koska oli lääkäri. Ne hoiti yrteillä tuolloin, ei ollut vielä synteettinen lääketiede olemassa. Myös Genesiksessähän sanottiin, että Jumala antoi yrtit ihmisen ihmisen käyttöön. Ja siellä on muutenkin niihin viitteitähttps://t.co/KEZItKLdja
— XeimA (@XeimianTweet) March 27, 2023
Ai niin, taannoin tuli myös Twitterissä pidettyä pieni luento perinteisen kiinalaisen lääketieteen ja Raamatun yhteyksistä, ja se kieltämättä sopii tähän yhteyteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti