Dokumenttiprojekti: Valkoinen raivo
(Klikkaa yllä olevaa tekstiä päästäksesi katsomaan kyseistä dokumenttia - HUOM: se on katsottavissa enää 14 päivää - alkaen tämän tekstin julkaisupäivästä eli 8.6.2016! Alla oleva teksti totta kai jää luettavaksi ja se on hyödyllistä luettavaa vaikka et näkisikään dokumenttia).
Valkoinen raivo on hyvin mielenkiintoinen ilmiö, ja Fundamenttikin on jutuissaan sitä aika ajoin sivunnut.
Yllä olisi dokumentti siitä, ja alla olisi puolestaan kommentaari, ynnä erinäiset pointit ja ajatukset, jotka tuo dokumentti herätti:
- Pahuus on totta. Breivikia tutkiessa ei löydetty mitään harhaisuutta, löydettiin vain tahto tappaa ja tuhota. Tämä kaikki on kiistatonta. Poliittisesti korrekti psykologia ei tietenkään voi puhua pahuudesta, mutta toisaalta amaan aikaan voimme havaita miten esim. narsismin tautiluokituksista on ruvettu luopumaan, isllä se on niin vaikeasti määriteltävä ongelma. Tämä johtuu totta kai siitä, että pohjalla on pahuus, itsekkyys ja pahantahtoisuus, ja muut ovat sivutuotteita.
Tietenkin, on myös totta että varmasti kiltistäkin saa tehtyä tappajan, jos tätä tarpeeksi rääkkää. Dokumentissa asiasta puhuttiin siten, että tietyille sotilaille yritetään istuttaa valkoista raivoa, jotta he dehumanisoisivat vastustajansa. Esim. Sparta valtiona toimi pitkälti näin, kun sen tarkoituksena oli käyttää kansalaisia sotakoneinaan. Heihin oltiin ladattu alusta alkaen valkoista vihaa. Tämä johti siihen, että Sparta oli valtio joka oli olemassa vain sotiakseen; ja jos se olisikin valloittanut kaikki maat, se olisi lopulta kaatunut sisällissotaan. Ikuinen hulluus.
- Dokumentin päähenkilö oli YH:n lapsi, ja täten miehen kuva puuttui jo varhain. Ja olikin jo tieto entuudestaan, että siinä missä feministien tuote on YH-äidit, on heidän jälkeläisensä usein juuri näitä ongelmatapauksia.
- Kyseessä oli erilainen nuori joka, pärjäsi muita paremmin koulussa, mutta ei ollut ilmeisen sosiaalisesti lahjakas. Huomattavaa kuitenkin oli, että vasta "eliittikoulun nulikat" olivat he, jotka ottivat hänet silmätikukseen - se todisti jo varhain määrätyn kiipijöiden, työteliäiden pyrkyreiden mentaliteetin missä ei ole olennaista se, että koulussa ollaan oppimisen vuoksi, vaan jo siellä aletaan opettamaan nokkimisjärjestystä, statusta, ynnä muuta sellaista.
Tässä kohtaa mukaan tulee Janten laki.
They hate you if you're clever and they despise a fool
Til you're so fucking crazy you can't follow their rules
- John Lennon
Eliittikoulussa näin ollen jo nähtiin ne mädät rakenteet, jotka opettavat että lopulta kaikki on pelkkää fuskua; sivistynyt ja hyvätarkoittava, tasavertainen yhteiskunta on pelkkä lakana helvetinkoneen edessä. Esim. opettajat syyttivät poikaa itseään siitä että häntä kiusattiin. Enemmistö ei voi olla väärässä, ei vaikka ne olivat pyrkyrinulikoita, etuoikeutetuista, pyrkyriperheistä joiden vaistot olivat jo sinällään hyvin kyseenalaiset (kapitalismihan on viidakon lait rauhan aikana, ja siinä menestyvät parhaiden pedot).
Elittinulikat puolestaan olivat näin ollen jatkamassa "omiensa perinnettä". Tai "vankeina lasten vankilassa" kuten asian voi ilmaista myös, jolloin tietenkin hierarkiat rakentuvat sen mukaisesti kuten vankiloissa on tapana.
Tähän totta kai kuului myös se, että "se jolla on voima on valta", tällöin feikatut ihanteet väistyivät ja kapitalistisen arvomaailman ydin paljastui näkyviin. Mätä ydin.
Tai kuten Väinö Linna asian ilmaisi:
“Kunta auttoi heitä. Tosin niin vähän, ettei siitä ollut muuta hyöytyä, kuin että eräs
tuon perheen lapsijoukoista oppi jo silloin tuntemaan ihmisluonnetta.
Opetusmenetelmä oli äärettömän tehokas, sillä se jätti hänen mieleensä jotakin, joka unohtuu vasta sitten kun hän humahtaa siihen olotilaan, jossa ei muisteta mitään. Mutta siihen asti säilyy hänen mielessään kuva irvistelevistä koululaiskasvoista, joiden nenästä suuhun juoksevan räkävirran vaiheilta on juuri kuulunut huuto: Kunnanvaivainen.”
Näin, tyypillinen kiusaaja olikin välitunnilla peto, ja tunnilla ihanteen mukainen priimusoppilas. Itse asiassa, voi sanoa, ettei ns. "white thrash-amitsun ja eliittilukiolaisen" välillä ole minkäänlaista eroa. Onkin suurimpia yhteiskunnan mokia, että muotosivistys (titteli) nähdään oikeana ylevyytenä.
Jopa myöhemmin yliopiston opettajat ja rehtorit havaitessaan aitoa älyllistä lahjakkuutta näyttivät oikeat kyntensä ja sarvensa, esim. lavastamalla hänet varkaudesta, ja myöhemmin tavarat löydettiin prossoreilta itseltään!
- Pois-sulkeminen. Tämä on ensimmäinen ja yleisin kiusaamisen muoto, jota etenkin naiset harjoittavat miehiä kohtaan. Naiskuva ei ole kaunis, jos kaiken lisäksi tytöt palkitsevat "pahat pojat" rakkaudella, lämmmöllä ja seksillä. Toki, myös muut lampaat olivat heitä, jotka osallistuivat tähän, sillä "pahat menestyvät koska hyvät eivät tee mitään".
- Tytöt eivät muutenkaan olleet se feministien määrittelemä "enkelisukupuoli", vaan he olivat yhtälailla mukana jutussa ja pois-sulkemisen, sekä kiusaajien palkitsemisen lisäksi osallistuivat kiusaamiseen.
Itse asiassa, tämä kaikki on tuttua naisilta, että he valitsevat aina 1. valtaapitävän puolen 2. vaikka ja etenkin jos se on paha. Sodassa, he tappion hetkellä eivät ole valmiita menemään miestensä mukana, vaan he nostavat hameen valloittajilleen, vaikka oma mies vetelisi viimeisiä hengenvetojaan (Suomessa tämä nähtiin sotien aikoina, kun naiset kunnostautuivat tässä oikein urakalla, olivat sitten kyseessä saksalaiset tai venäläiset miehet).
- Uhri oli opetettu yhteiskunnan hyville tavoille ja arvoille, ja kilttina ja kunnollisena poikana tietysti hän seurasi niitä uskollisesti; tässä tapauksessa hän "oli se suurempi ihminen, jotta toisten ei tarvitsisi olla", eikä täten puolustautunut, vaan antoi kävellä ylitseen. Samalla viha joka ei purkautunut, kasaantui hänen sisälleen.
- Psykologinen efekti: kun enemmistö assosioi itsensä sinua vihaavaksi, alkaa lopulta kosto kohdistua koko enemmistöä vasttaan - tämä selittää miksi hän ajatteli laajenettua tuhoa, myös satunnaisiin kohteisiin, sillä ensiksi hän vain ajatteli teloittavansa jossain sopivassa ansapaikassa alkuperäiset kiusaajansa, mutta myöhemmin hän ajatui ei "minä vastaan maailma" vaan "maailma vastaan minä" asetelmaan.
- Verbaalisuus auttoi, mitä vanhemmiksi hän ja kiusaajansa kasvoivat, sen enemmän kiusaaminen otti älyllisiä ja verbaalisia muotoja. Tässä kiusattu oli ylivoimainen, mikä ärsytti lisää kiusaajia, jolloin tapahtui regressiivinen siirtyminen takaisin väkivaltaan.
- Hän havaitsi ilmiön nimeltä "kiusatun stigma", mikä houkutti sadistit paikalle. Yleensä kiusaajat toimivat nimenoomaan kiusaajina, eli he käyttävät hyväkseen raukkamaisia aseita, kuten ylivoimaa, eivätkä he tunne kunniakäsitteitä lainkaan, vaan kuten kanalauma jossa on herännyt verenhimo, jolloin muut havaitessaan yhden vuotavan verta, alkavat nokkia joukolla tuon yhden haavaa, aina kuolemaan saakka. Kiusatun stigma oli yhdistelmä maneereja kehonnkielestä muihiin käytöksillisiin ominaisuuksiin; edellisten kiusaajien jättämä alistunut viesti tuleville kiusaajille. Samalla tämä osoitti ihmisen ja kiusaajien eläimellisen puolen, sillä he olivat kuin lauma eläimiä, jotka toimivat jokaisen primitiivisen vaistonsa varaisesti.
- Aggression purkamisen tärkeys ja toisaalta joukon positiivinen huomio havaittiiin siinä, kun hänet hyväksyttiin osaksi lentopallojoukkuetta, jolloin hän sai varauksetonta joukon hyväksyntää ja toisaalta saattoi purkaa aggressiot muualle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti