Tämän kuukauden dokumentti on vaihteeksi taas suomeksi, mikä on varmasti mukava asia katsojain huomata. Kuten dokkarin nimestä voi päätellä, se jatkaa terveys vs. bisnes -vastakkainasettelua, sillä tämä vastakkainasettelu on nimenomaan lääketeollisuuden aloittama.
tiistai 9. joulukuuta 2025
lauantai 6. joulukuuta 2025
Itsenäisyyspäivän erikoinen: Tiedot Suomen Suvun Muinaisuudesta (I-III)
Tänään on maamme itsenäisyyden tai sen jäänteiden päivä. Niinpä Fundamentti esittääkin maamme muinaishistoriaa käsittelevän äänikirjaluennan osineen 1-3.
Kyseessä on yliopistollinen väitöskirja, jonka Suomen Yliopiston Historiallis-kielitieteellisessä
tiedekunnassa on toimittanut Tohtori, Yrjö Sakari Forsman. Vuoden ollessa 1862.
Joten, ei muuta kuin hyvää itsenäisyyspäivää ja antoisia kuunteluhetkiä!
maanantai 1. joulukuuta 2025
"Tunnin juna" Turkuun - hankkikaa nyt jo sille Orpolle se lelujunarata!
Vielä vuosituhannen vaihteessa junat ajoivat Helsinki -Turku välillä 220km/h, mutta ei tämä enää onnistu. Niinpä Orpo on esittänyt ratkaisun ja se on ns. tunnin juna.
Yksi monista kuningasajatuksista taas tämäkin. Jotenkin kokoomuslaiseen röyhkeyteen istuu tuo, että pitää saada oikein oma junayhteys töistä kotiin. Mitään muuta hyötyä tästäkään hankkeesta ei kyllä pysty löytämään.
Tätä hanketta voikin hyvin kuvata termillä siltarumpupolitiikka:
Siltarumpupolitiikka on Suomessa käytetty nimitys ilmiöstä, jossa poliitikot ajavat valtion budjettia tehtäessä läpi pieniä investointeja omaan vaalipiiriinsä tai kotikuntaansa. Muissa maissa sama ilmiö tunnetaan eri nimillä. Suomessa nimitys tulee tarkasti yksilöidyistä ylimääräisistä tienpidon määrärahoista.
"Siltarumpupolitiikan" perimmäisenä tarkoituksena on pidetty poliitikon halua tulla uudelleen valituksi olemalla äänestäjilleen näkyvällä tavalla hyödyksi. Korjauksen paikallisiin oloihin toivotaan nähtävän asiaa ajaneen poliitikon ansiona
Asia alkaa selvitä, kun katsotaan seuraavaksi numeroita.
Väyläviraston vuoden 2022 tilastot kaukoliikenteen matkustajamääristä ja tavaraliikenteessä kuljetetuista tonneista, joihin investoinnit pitäisi perustaa, kertovat selkeän viestin: Turun niin sanottua tunnin junaa ei voi perustella sen enempää matkustaja- kuin tavaraliikenteelläkään, sillä kyseisellä välillä matkusti vuonna 2022 vain 1,38 miljoonaa ihmistä, kun taas Seinäjoki–Tampere-välillä matkustajia oli peräti 3 miljoonaa eli kaksinkertainen määrä. Tavaraakin tuolla välin kuljetettiin vain 60 000 tonnia, kun taas Seinäjoki–Tampere-välillä määrä oli 2,1 miljoonaa tonnia.
Saman korppikotkan siivet.
— XeimA (@XeimianTweet) November 30, 2025
"Lukujen valossa , sinipunaa pukkaa, mutta lukujen takana on viimeisten viikkojen tapahtumat. Sinipunan betonivalu tasoiteltiin tunnin junalla ja Vantaan ratikalla.
Kokoomus ja SDP ryhtyivät paavillisemmaksi kuin Paavi itse."
https://t.co/XmMc3dbjQJ
Komennuskunta pisti kaulapannan käyttöön Turussa, Espoossa, Vantaalla pienempiä paikkoja unohtamatta. Sinipuna äänesti käytännössä yhtenä miehenä tunnin junan puolesta. Ratikka meni läpi siinä kyljessä.