perjantai 1. joulukuuta 2023

Joulu23: Kunnes taivas ja maa katoavat?

On joulukuu, ja näin joulun alla on perinteenä ollut tällainen Raamatun saloihin, mutta myös sen mahdollisiin epäselvyyksiin uppoutuminen. Ja me teemme sen tälläkin kertaa.

Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin. Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää. Luukas 16:16-17

Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Matteus 5:18

Yllä olevien pohjalta käytiin X:n puolella tuossa keväällä kovaa vääntöä kun toisella puolella oli lakihenkisyyden edustaja, jonka mielestä juutalaisille alunperin tarkoitettua Mooseksen lakia tulisi kaikkien tosiuskovaisten noudattaa ja toisella puolen olimme me, jotka olemme normaalisti oikeassa - kuten myöskin silläkin kertaa.

Mutta silti näiden jakeiden herättämä kysymys jäi ilmaan: jos kerran maa ja taivas eivät ole kadonneet, niin sittenhän lakikaan ei ole kadonnut, eikö? 

Silti muualla Raamatussa tehtiin hyvinkin selväksi, että Kristus oli lain loppu. 

Joten miten tämä oikein voidaan selittää?

Vastaus löytyy yleisörelevantismista, jolloin ymmärretään että missä ajassa ja kenelle mitäkin oltiin sanottu ja mitä sillä oltiin tarkoitettu sen alkuperäisessä kontekstissa.

Ja tässä tapauksessa nuo Jeesuksen sanat oli sanottu juutalaiselle kohdeyleisölle 2000 vuotta sitten. 

Tämä on olennainen johtolanka, sillä se johtaa meidät tutkimaan mitä taivas ja maa tarkoittivat siihen aikaan ja heille.

Se tarkoitti temppeliä. 

Tämä on se selitys, joka selittää kaiken täydellisesti ja harmonisoi tuon kohdan muun Raamatun kanssa. 

Todellakin, juutalaiset kutsuivat tuota ensimmäisellä vuosisadalla maan tasalle lanattua temppeliään tätä ennen maaksi ja taivaaksi.

Esim.  juutalainen historioitsija Josefus teoksessaan Juutalaisten muinaisajat (sen kolmannessa kirjassa) vahvistaa temppelin symboloivan taivasta ja maata. (Josefuksen juutalaissodista kertovaan kirjallisuuteen tulisi kaikkien kristittyjen tutustua, jotka haluavat tietää miten historia ja profetiat tukevat toisiaan). Samoin juutalainen filosofi Filon tukee tätä selitystä kirjoituksissaan.

Temppeli myös sisälsi tähän viittaavaa symboliikkaa.

Temppelin muoto oli neliskulmainen, joka siis on maata symboloiva muoto - ja kuten elementaarisissa arkkityypeissä, maa pitää sisällään kaikki muutkin elementit. (Voisi puhua myöskin "maailmasta"). Niin myöskin tässä tapauksessa, sillä kyseinen temppeli sisälsi verhonsa neljässä materiaalissa kaikkien neljän elementin symbolit. Siksi sen esipihoilla - maalla -  saattoikin hengata tavan tallaajat, aivan kuten maan päällä he tallustelevat elämänsä turhina päivinään. 

Mutta temppelin kaikkein pyhin symboloi taivasta. Sinne ei ollut mitään asiaa kenelläkään paitsi papilla. Se oli omistettu Jumalalle, valolle joka asui sen pimeässä. 

Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko, älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin

Tämä myöskin selittänee sen miksi Paavali puhui "maailman alkeisvoimista", stoiakoneista, jotka liittyivät lain antamiseen; Mooseksen laki oli enkelin antama. Laki ja temppeli molemmat kuuluivat keskeisesti vanhaan liittoon, ja niistä molemmat oli määrätty loppumaan uudessa liitossa. Kun laki loppui, se kirjoitettiin sydämiin, ja kun maallinen temppeli lanattiin tasaiseksi, oli tuleva temppeli oleva hengellinen.

Myöskin apokryfisissä kirjoissa tämä temppelin mikrokosminen luonne on ilmenee, se on  kuin portaali joka yhdistää taivaan ja joka yhdistää maan. Esim. Riemuvuosien kirja kohdassa 8:19 kutsuu sitä maan navaksi. Kun taas 1 Enokin kirja 26:1 ilmaisee sen olevan portti taivaaseen.

(Nämä molemmat kirjat löytyvät koptikristittyjen vanhimmasta Raamatusta. Kun taas se Raamattu joka on meillä, tuli vasta 200 vuotta tämän koptien version jälkeen. Nykyisessä ns. protestanttiraamatussa ei ole enää edes apokryfisiä kirjoja, joiden on määrä syventää tietoa ja selittää ns. sokeisiin pisteisiin jääneitä kohtia. Alunperin ne tosin olivat mukana protestanteillakin.).

Vaan, löytyypä tästä viitteitä myöskin ihan Raamatun kaanonista, sillä esim. psalmissa 78:69 sanotaan: "Ja hän rakensi pyhäkkönsä korkeuksien tasalle, rakensi sen kuin maan, jonka hän on perustanut ikiajoiksi." Englanniksi: "He built his sanctuary like the high heavens, like the earth, which he has founded for ever." 

Tämä löytö on avain, joka avaa paljon kaikkea muutakin Raamatussa olevaa, kuten: Mutta voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun suljette taivasten valtakunnan ihmisiltä! Sillä itse te ette mene sisälle, ettekä salli meneväisten sisälle mennä

Taivasten valtakunta viittaa paikkaan jossa Jumala vallitsee. Uudessa liitossa kaikki kristityt ovat pappeja - heitä jotka saavat mennä kaikkein pyhimpään. Niinpä nämä kirjanoppineet ja fariseukset, aikansa malliuskovaiset, seisoivat tämän esteenä toimineen ja oppeineen, eivätkä he ymmärtäneet ettei heillä itselläänkään olisi ollut sinne mitään asiaa. He pitivät kiinni vanhasta liitosta, jossa temppeli (taivas ja maa), profeetat ja laki, kaikki olivat olemassa yksinomaan esikuvallisina. 

Mutta kun uusi aika koitti, koitti myöskin uusi taivas ja maa, uusi temppeli:

Mutta temppeliä minä en siinä nähnyt; sillä Herra Jumala, Kaikkivaltias, on sen temppeli, ja Karitsa. Eikä kaupunki tarvitse valoksensa aurinkoa eikä kuuta; sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppu on Karitsa. Ilmestyskirja 21:22-23

Olisihan absurdia väittää, että Jumala asuisi ihmisten rakennelmissa:

17:22 Niin Paavali astui keskelle Areiopagia ja sanoi: "Ateenan miehet, minä näen kaikesta, että te suuresti kunnioitatte jumalia. 

17:23 Sillä kävellessäni ympäri ja katsellessani teidän pyhiä paikkojanne minä löysin myös alttarin, johon oli kirjoitettu: 'Tuntemattomalle jumalalle'. Mitä te siis tuntemattanne palvelette, sen minä teille ilmoitan.

17:24 Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä,

17:25 eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken.

Kuten yllä oleva jakeisto osoittaa, ei pointtina ole koskaan ollut se, että Jumala olisi vain jonkin yhden kansan uskonnon heimojumala, osana ihmisen peliä ja sen konventioita, ulkoisia muotoja ja sen sellaisia, vaan jotain paljon, paljon suurempaa ja majesteetillisempaa. Juuri se erottaa elävän uskon uskonnosta. 

Niinpä kun Jeesus puhui 2000 vuotta sitten juutalaisille, he tiesivät täsmälleen mihin hän viittasi. Nykylukijalle, jolle jostain syystä ei nähdä olennaiseksi opettaa näitä kulttuurillisia konteksteja ja yleisörelevantteja seikkoja, tämä ei ymmärrettävästi tietenkään aukea samalla tavalla. 

Raamatun kirjaimellisesti lukemisen kulttuurissa kun unohdetaan usein se ensimmäinen kirjaimellisesti lukemisen peruste: sinä luet sitä sivustaseuraajana. 

PS. Tarkoittaako tämä sitä, että kaikki profetiat on toteutuneet tämän myötä? Ei välttämättä. On nimittäin mahdollista, että kyseessä on ns. kaksinkertaisesti toteutuvat profetiat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti