keskiviikko 12. elokuuta 2020

Kontaminaatiofiksaatio

Muistatko kuinka ala-asteella pojat ja tytöt välttelivät toisiaan, sillä he pelkäsivät "tyttö- ja poikabakteereita"?

Tässä kesälomaltapaluutekstissä me käsittelemme hieman tätä ilmiöitä, jota olemme sivunneet tosin jo aiemminkin. 

Kontaminaatiofiksaatiossa on pitkälti kyse poliittisella kentällä tapahtuvasta, aikuisten versiosta kyseisestä tyttöpoikabakteerikammosta: vääriä mielipiteitä omaava henkilö on "saastunut", omista mielipiteistään, ja hänen uskotaan voivan saastuttaa täten myöskin ympäristönsä, sen ihmiset ynnä muut. 

Tämä on aikamme ilmiö, joka on hyvin yleinen erityisesti äärivasemmalla, sillä heillä tämä vaiva on alkanut jo kroonistua, ja olla kokonaan elimellisenä osana heidän maailmankatsomustaan. 

Nyt, kolmannessa tiessä käytetään hahmottamisen apuna ns. elementaarisia arkkityyppejä, ja tässä tapauksessa havainnollistetaankin tämä mainittu kontaminaatiofiksaatio niiden avulla - ja samalla avataan tätä jungilaisia vaikutteita omaavaa termiä, joka on läsnä niin yksilössä kuin joukossa (joukolla on oma sielu, joka tapaa säädellä joukkoa luonteenomaiseen suuntaansa - tästä syystä ääriliikkeet ovat tulta jotka myös viettävät yksittäisetkin jäsenensä sen kantajiksi):

Kaikki ääriliikehdintä ja sen mukainen aktivismi edustaa tulta, sillä heidän jäljiltään kaupunki on aina symbolisen kuvaavasti tulessa. Mutta sillä on syvempikin tarkoitus: tuli tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että ne joilla tämä arkkityyppi on vahvana, haluavat tuhota vallitsevan järjestelmän. 

Vastaavasti vesi puolestaan tässä yhteydessä haluaa yhdistää.

Pelkkä vesi olisi vain maltillinen sentristi, pahimmillaan kuin haalea ja seisova vesi. Kun taas pelkkä tuli ajaa vain tulta, jolloin se ei varsinaisesti rakenna mitään vaan sen ideana on vain poistaa yksinkertaisesti - keinolla millä hyvänsä - kaikki se minkä se näkee vääränä. Suoranainen terrorismi on käytännössä pelkkää tulta.

Kolmannessa tiessä nämä kaikki elementit ovat integraatiossa, sillä se toisaalta yhdistää esim. vasemmistoa ja oikeistoa, olematta siltikään kumpaakaan näistä - näin se edustaa vettä. Mutta koska se myös voi rajustikin kritisoida epäkohtia, se myös käyttää tulta. Eikö jokaisella elementillä on ideaalinen funktionsa, juuri sille määrätyssä paikassa? Tila, jossa asia on näin, on Täydellinen Järjestelmä, jonka vastakohtana on kaaos, ja välimuotojen ollessa epätasapainoisia, epätäydellisiä järjestelmiä.

Mutta miten tämä nyt sitten liittyy tekstin aiheena olevaan kontaminaatiofiksaatioon - aikuisten tyttö- ja poikabakteerikammoon? 

Erityisesti näinä kasvavan polarisaation aikoina kontaminaatiofiksaatio suorastaan rehottaa. Äärivasemmistossa tämä näkyy - kuten jo sanottua - heille ominaisina kampanjoina tuhota yksityishenkilöitä maalittamalla, kantelemalla näiden työpaikoille jne. - logiikka on fiksaation mukainen näissä ilmiannoissa: Teillä on mukana saastunut persona non grata, ja näin ollen se saastuttaa teidätkin jos ette hankkiudu siitä eroon. Erityisesti äärivasemmalla jossa on kyseessä tuli - aivan kuten se on äärioikeallakin - tämä on pelkästään tuhoamista, mikä pahimmillaan nähdään syntipukkimaisena henkilöhyökkäyksenä, jossa ei edes ole käynyt mielessä että asiat riitelisivät, vaan se on henkilökohtaista.

Tämä myöskin toimii Fundamentin toiminnan syvempänä ymmärryksenä: Fundamentti on puolueeton syyttäessään ja kiittäessään. Vesi sammuttaa tulen, ja vastalääke kontaminaatiofiksaatiolle on se, että jaetaan kiitosta - henkilöön ja sen puolueeseen katsomatta - kun siihen on aihetta. Ilman tätä tuli vallitsee ja dominoi. Mutta sillekin on paikkansa, mutta sen dominoimaan päästäminen on aina ääriliikehdintää.

Ne jotka ovat tulen hallitsemia ovat kahdenlaisia: ne jotka edustavat sitä, ja ne jotka pelkäävät sitä - itsesensuuri on tulen pelkäämistä. Jos olemme tarkkoja, sinä olet jo silloin hiilloksilla, sillä pelko polttaa sinua ja et uskallla enää edetä - tulenkantajat ovat voittaneet ja vetesi on haihtunut pois. 

Summa summarum

Oli kyseessä sitten raamatullisesti hengen tai lihan, tai itämaisemmin tietoisuuden ja egon, tai kuten intiaanien opetustarussa sanotaan: kahden suden taistelu, voittaa lopulta se jota ruokitaan. 

Kolmas tie jossa on kaikki elementaariset arkkityypit läsnä ei toisaalta kiellä ajatusta siitä, että taisteltaisi tulella tulta vastaan - joidenkin täytyy vain saada oppia empatiaa siten, että hänelle demonstroidaan toisen asemassa olemista - tulisillakin tavoilla. 

Mutta kokonaisuudessa on oltava kaikki osat integraatiossa. 

PS. Ja kyllä, tämä on sulkua argumenttivirheelle, joka tunnetaan nimeltä "syyllistäminen assosiaatiolla", sillä tämä on sen aiheuttaja.

PPS. Kyllä, joskus tällainen assosiaatio voi hyvinkin osua kohdalleen, mutta kun siitä tulee taikauskoinen fiksaatio, se on mennyt pois rationaalisuuden piiristä. 

how we became Fire?

slaves to the smaller Desire

of ignoring wrong and right


when we could have been water

the shape of all things

the end of all things


burning with you

at once the grace

and the curse

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti