torstai 5. huhtikuuta 2018

Tiesitkö mitä yhteistä on Oikotiellä, ja Tapolalla?

Allekirjoittanut muistaa vieläkin, kun näki ensimmäisen kerran Oikotien mainoksen. Reaktiona oli, että onpas siinä ankea ja tylsä mainos. Lisäksi silmään ja korvaan pisti myöskin se, että mainoksessa soi taustalla hyvin rasittava itkuvirsi-iskelmä, ja siinä on hyvin harmaa tunnelma muutenkin. Allekirjoittanut miettikin, että enää tästä puuttuu se, että mainoksessa olisi perhe  jota kuvataan ensiksi sairaalassa, sitten peinokaisensa hautajaisissa, ja sen jälkeen jo iloitsemassa kun heiltä nyt viimeinkin vapautui huone alivuokralaista varten - jonka taloon järjestää, yllätys yllätys, Oikotie! (Se istui erittäin hyvin kyseisen firman moraaliseen arvomaailmaan, eikö muka?)

No, tämä ounastelu siitä, että touhu senkun vain pahenee ei mennyt pieleen, sillä tällä hetkellä firma näyttää seuraavia mainoksia:



Unohtamatta toki seuraavaa pätkä, jota tätä kirjoittaessa näytetään näiden edellisten rinnalla, ja joka on näin ollen ainoa presentaatio valkoisten suhte-elämästä tässä kampanjassa:


Hassua, miten näissä ei ole koskaan valkoinen mies ja musta tai aasialainen nainen, tai onnellinen valkoinen mies ja nainen, vaan aina muukalaismies ja kotimainen nainen.

Vaan, eipä tässäkään ole suuri yllätys takana, sillä Oikotie kuuluu Sanoma konserniin, johon kuuluu myöskin mm. Hyysärin Sanomat - joka sattumoisin vilahtaa näissä rotupetturimädätysmainoksissa ns.cameo-roolissa. Sylttytehtaalle veivät jäljet taas kerran.

Hienoisena mädätysvirheenä tosin on se, että tässä viitataan ilmiöön nimeltä white flight, joka on siitä ikävä asuntobisneksen kannalta, että se on ilmiö jossa valkoiset muuttavat pois monikulttuurisuuden ghettoutuneista lähiöistä. Samoin, se kun valkoinen nainen tarjoaa mainoksessa tälle liioitellun savanniastujamacholle (lihaksikas nyrkkeilijä - musta, kuinkas muutenkaan) työpaikkaa, on myös melkoinen stereotypiapläjäys, koska siinä viitataan ettei kyseinen porukka juurikaan töissä viihdy.

Vaan sitähän se mädätys onkin - tuplastandardeja. Jo valemediasta ja agendajournalismista voimme lukea, on Virallisen Totuuden (TM) narratiivina aina haukkua kotimaista ja  ylistää pakolaista.

Vaan tästä pääsemmekin otsikkoon - johon vastauksena on siis se, että niin Tapola kuin Oikotie kumpainen mainostavat mustaamakkaraa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti